Biologia w 1. klasie liceum (zakres rozszerzony)

Grafika wyróżniająca do wpisu Biologia w 1. klasie liceum (zakres rozszerzony)

II część serii o sposobie na naukę biologii w 4-letnim liceum

Zgodnie z obietnicą zajmę się teraz możliwościami „wykładowymi” naszych kursów biologii online. Ten element systemu jest co najmniej tak samo ważny, jak możliwości sprawdzania postępów nauki. W końcu podstawa programowa biologii dla nowego 4-letniego liceum i 5-letniego technikum jest bardzo obszerna, a momentami wręcz zbyt szczegółowa. Przypomnę tu tylko krótko, że teraz piętnastolatki realizują materiał z zakresu tzw. chemii życia (m.in. uczą się o różnych oddziaływaniach chemicznych, związkach nieorganicznych i organicznych), z zakresu cytologii i wreszcie z zakresu biochemii (tutaj potrzebna jest spora wiedza z zakresu enzymologii i co gorsze „wchodzą do gry” m.in. takie procesy biochemiczne, jak fotosynteza czy oddychanie komórkowe w kilku wariantach). Co to oznacza dla waszych pociech można poczuć w ciągu kilkunastu sekund, gdy w 2. odcinku 2. sezonu amerykańskiego serialu „Atypowy” zszokowana 16-letnia Casey [ok. 7:40] przygląda się dyskusji o cyklu Krebsa i koleżanka uświadamia ją, że to zajęcia na poziomie… podstawowym. Oczywiście należy zauważyć, że Casey trafiła do szkoły elitarnej. Skoro więc z cyklem Krebsa mierzą się polscy piętnastolatkowie w każdej klasie z rozszerzoną biologią, mamy same szkoły elitarne? Jasne że nie, tym niemniej polecam Państwu lekturę s. 187 nowego podręcznika. Bardzo trudnych zagadnień jest tam znacznie więcej i wszystkie przedstawiane są w bardzo lapidarny sposób.
I tu ponownie napiszę, że wszystkim: uczniom, nauczycielom i Wam drodzy rodzice z pomocą przychodzą nasze kursy dostępne na platformie terazwiedza.pl, pozwalające na swobodne, efektywne zdobywanie i utrwalanie wiedzy w domowym zaciszu. Przyjrzyjmy się więc, czym dysponuje użytkownik naszej platformy.

Po pierwsze…

W czasie subskrypcji użytkownik ma nielimitowany (24/7) dostęp do wszystkich materiałów i może je swobodnie wykorzystywać w tzw. użytku domowym. Jeśli chodzi o zdobywanie wiedzy, przede wszystkim są to multimedialne wykłady mojego autorstwa, które przygotowałem we współpracy z wybitnymi dydaktykami – Panem Janem Prokopem i Panem Jackiem Balerstetem. Celem strategicznym była pełna i rzeczywista wizualizacja zagadnień biologicznych, które są objęte podstawą programową oraz pewnej liczby zagadnień, które mogą zainteresować, np. olimpijczyków. Każdy wykład składa się z kilku-kilkunastu klipów. Zaczyna się od klipu z wprowadzeniem. Po nim odtwarzane są klipy części zasadniczej (tu pojawia się podział na zagadnienia wymagane, ciekawostki i te przeznaczone dla olimpijczyków). Wykład kończy krótkie podsumowanie (zwykle na ekranie pojawiają się wówczas punkty do zanotowania). Łącznie w pierwszej klasie jest to prawie 30 godzin zegarowych wideo.

Po drugie…

Wykłady zostały zoptymalizowane pod kątem wyświetlania na ekranach o bardzo różnej wielkości (nawet smartfonów – chociaż uważamy, że percepcja na tak małych urządzeniach jest nieco słabsza niż na monitorach komputerowych o smart TV nie wspominając). Każdy klip można wyświetlać w trybie pełnoekranowym (co oczywiście polecam!). Jedyny wymóg to dostęp do internetu i uruchomienie przeglądarki. Nawigacja jest banalnie prosta.

Po trzecie…

Można nie tylko zmieniać rozdzielczość wideo (dwa ustawienia, w tym natywne fHD – 1080p), ale przede wszystkim prędkość odtwarzania. Jeśli zachodzi taka potrzeba, można odtwarzać klipy nawet z prędkością 0,25x (czyli 4 razy mniejszą od podstawowej) albo 2x (czyli dwa razy większą). Bardziej skrajne ustawienia (szczególnie 0,25x) powodują, że mój głos jest po prostu śmieszny, ale najważniejsze jest, żeby spokojnie przyjrzeć się trudnemu zagadnieniu (dźwięk można zresztą wyciszyć). Dodam, że z opcji zwiększania prędkości często korzystają uczniowie klas starszych w czasie powtórek. Z kolei opcja zmniejszania prędkości odtwarzania wykorzystywana jest przez pierwszoklasistów i ich nauczycieli. Zatem wasze dziecko może pracować/oglądać w swoim tempie (nie musi dostosowywać się do tempa pracy innych osób).

Po czwarte…

Klipy wideo są interaktywne – dzielone zakładkami na części, często mają też różne „przydasie”, np. porady, dodatkowe tekstowe komentarze, przykładowe zrzuty ekranowe notatek. „Przydasie” są specjalnie oznaczone i można je wywołać „z wideo” jednym kliknięciem.

Po piąte…

Przyjęta formuła zajęć zakłada, że język wykładów jest dość swobodny. Chodziło o uniknięcie efektu czytania tekstu z kartki i szybkiego znużenia odbiorcy. Wykład „bez kartki” oznacza co prawda drobne potknięcia językowe, ale są one tolerowalne (pod warunkiem, że w notatkach stosujemy wyłącznie poprawną polszczyznę). Oczywiście jeśli chodzi o używaną terminologię biologiczną jest ona jak najbardziej formalna. Można ją zresztą weryfikować, np. przy pomocy obszernego elektronicznego słownika dostępnego w specjalnym kursie: Biologia ZR – organizacja. A skoro o słowniku mowa – liczy ponad 1800 pojęć i jest indeksowany (wiele haseł zawiera linki do konkretnych wykładów).

Po szóste…

W każdym kursie można zaznaczać obejrzane klipy. System to zapamiętuje, dzięki czemu użytkownik może szybko ocenić jaką część kursu (działu) zrealizował. W połączeniu z zaliczeniami testów daje to błyskawiczny obraz zaawansowania nauki w danym kursie (obraz, ponieważ postępy demonstrowana są przy pomocy kołowych wykresów).

Czy to wszystko? Nie, na platformie dostępny jest również elektroniczny kalendarz. Użytkownik może w nim zaplanować np. oglądanie danego wykładu/klipu, termin przystąpienia do testu czy jakiekolwiek inne wydarzenie. Więcej – może wyeksportować terminarz do swojego smartfona.

Podsumowując – na platformie terazwiedza.pl zaimplementowane są najnowocześniejsze, profesjonalne rozwiązania umożliwiające wygodną, efektywną naukę na najwyższym poziomie w domowym zaciszu. Trzeba tylko z nich korzystać oraz… mocno przykładać się do nauki.
Zapraszam na wykłady
Waldemar Lewiński wraz z Zespołem

Jak wygląda śledzenie postępów w realizacji materiałów i opanowania wiedzy? Przeczytaj Moje dziecko jest w 1. klasie liceum (lub technikum) po podstawówce.

Więcej informacji na temat naszej platformy i kursów znajduje się tutaj i tutaj.

Podobne wpisy

Matura z biologii 2017

Materiały Oficyny Multimedialnej TERAZ WIEDZA Artykuł jest próbą wyjaśnienia przyczyn zaskakująco niskiego wyniku średniego egzaminu maturalnego z biologii w 20016 r. i jednocześnie zaproponowania efektywnych…

Wywiad z Janem Prokopem

Wywiad z Janem Prokopem, nauczycielem biologii, współautorem jednych z najlepszych podręczników do tego przedmiotu, autorem wielu zeszytów ćwiczeń, a od kilku lat odpowiedzialnym za oprawę…

Wywiad z Waldemarem Lewińskim

Wywiad z Waldemarem Lewińskim – autorem kultowych książek pomocniczych oraz jednych z najlepszych podręczników do biologii, zwanym Mistrzem biol-chemów. Dzień dobry. Jest Pan autorem najlepszych…

Komentarze

Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania, korzystania z narzędzi analitycznych (Google Analytics), marketingowych (Facebook Custom Audiences), wtyczek społecznościowych (Facebook, Instagram, Twitter) oraz odtwarzacza wideo (Vimeo). Szczegóły znajdziesz w polityce prywatności. Jeżeli wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies, kliknij w przycisk "Rozumiem i akceptuję". Jeżeli chcesz edytować ustawienie plików cookies, wejdź w ustawienia swojej przeglądarki.

Nowe zgłoszenie

Zamknij