Propozycje MENu zmian w klasie 2.
Kontynuujemy analizę zmian proponowanych przez MEN. Dzisiaj:
zmiany w rozszerzonej biologii dla klasy 2. Zacznijmy od tego, że zmiany są relatywnie
duże. Większość propozycji jest, naszym zdaniem, słuszna (racjonalne i łatwo
można je uzasadnić). Dotyczy to szczególnie:
- usunięcia stosowania klucza do oznaczania (skoro radykalnie okrojono systematykę zabieg ten ma sens),
- usunięcia różnorodności form morfologicznych bakterii (trochę to dyskusyjne, ale rozumiemy chęć ograniczania encyklopedyzmów),
- usunięcia trzech (a więc połowy) chorób bakteryjnych i jednej choroby wywoływanej przez protista,
- usunięcia porównania cykli rozwojowych grzybów i rozróżniania faz jądrowych. W tym kontekście niezrozumiałe jest tylko, że pozostawiono cykle rozwojowe i fazy jądrowe protistów (niedopatrzenie?),
- usunięcie aż jedenastu(!) doświadczeń z zakresu fizjologii roślin, np. z płaczem roślin, gutacją (wg aktualnych wymagań te doświadczenia uczeń powinien zaplanować i przeprowadzić sam!),
- usunięcia znaczenia Ca i Fe dla roślin,
- usunięcia redukcji gametofitu i sposobu powstawania gametofitów roślin nasiennych
- usunięcia nasion bezbielmowych i obielmowych (to kolejny encyklopedyzm),
- usunięcia giberelin, cytokinin i kwasu abscysynowego (ze względu na mnogość i nakładanie się efektów fizjologicznych propozycja jest słuszna),
- usunięcia rozróżnienia zwierząt beztkankowych i tkankowych (trochę nas to boli, ale…),
- silnego zredukowania liczby analizowanych grup zwierząt (usunięcie gąbek, wrotków, wijów i krągłoustych czyli grup specyficznych o niewielkim znaczeniu).
Zwraca uwagę, że największe „odchudzanie” zaproponowano w fizjologii roślin.
- usunięcia stosowania klucza do oznaczania (skoro radykalnie okrojono systematykę zabieg ten ma sens),
- usunięcia różnorodności form morfologicznych bakterii (trochę to dyskusyjne, ale rozumiemy chęć ograniczania encyklopedyzmów),
- usunięcia trzech (a więc połowy) chorób bakteryjnych i jednej choroby wywoływanej przez protista,
- usunięcia porównania cykli rozwojowych grzybów i rozróżniania faz jądrowych. W tym kontekście niezrozumiałe jest tylko, że pozostawiono cykle rozwojowe i fazy jądrowe protistów (niedopatrzenie?),
- usunięcie aż jedenastu(!) doświadczeń z zakresu fizjologii roślin, np. z płaczem roślin, gutacją (wg aktualnych wymagań te doświadczenia uczeń powinien zaplanować i przeprowadzić sam!),
- usunięcia znaczenia Ca i Fe dla roślin,
- usunięcia redukcji gametofitu i sposobu powstawania gametofitów roślin nasiennych
- usunięcia nasion bezbielmowych i obielmowych (to kolejny encyklopedyzm),
- usunięcia giberelin, cytokinin i kwasu abscysynowego (ze względu na mnogość i nakładanie się efektów fizjologicznych propozycja jest słuszna),
- usunięcia rozróżnienia zwierząt beztkankowych i tkankowych (trochę nas to boli, ale…),
- silnego zredukowania liczby analizowanych grup zwierząt (usunięcie gąbek, wrotków, wijów i krągłoustych czyli grup specyficznych o niewielkim znaczeniu).
Zwraca uwagę, że największe „odchudzanie” zaproponowano w fizjologii roślin.
Pozdrawiamy
(omówienie zmian proponowanych przez MEN w biologii 3. przedstawimy już jutro)