grafika wyróżniająca do wpisu na temat Matury z biologii 2018

Nasi autorzy przygotowują pełną analizę arkusza maturalnego z biologii 2018, która opublikujemy w przyszłym tygodniu. Tymczasem zamieszczamy komentarz przygotowany na gorąco (10.05.2018).

Ogólnie – tegoroczna matura, trochę trudniejsza od ubiegłorocznej, ale bez przesady, dowodzi, że podręcznik to trochę mało, a bazowanie na brykach czy kompendiach może być wręcz katastrofalne. Aby dobrze napisać maturę, należy rozumieć biologię.

Komentarz do zadań na gorąco, w wariackim tempie:
Zad. 1. Łatwe, wszystko tłumaczyliśmy (od razu – ma być osmoza, a nie jak w necie – dyfuzja);
Zad. 2. Łatwe, ale 2.1. pkt. 2 – mitochondriów był trudny (patrz nasza synteza kwasów tłuszczowych i udział mitochondriów: acetylo-CoA i cytrynian);
Zad. 3. Prosta, ale w 3.1. jest haczyk – struktura IV-rzędowa;
Zad. 4. Wg nas sam podręcznik to za mało. My tłumaczyliśmy rozprzęganie łańcucha oddechowego. 4.1. Łatwe po naszym kursie, 4.2. Stary numer – silne unaczynienie i mitochondria w komórkach tkanki tłuszczowej brunatnej (generowanie ciepła), 4.3. Względna powierzchnia (powierzchnia a objętość organizmu stałocieplnego i straty ciepła), 4.4. Wynika z tekstu, 4.5. Pozornie taki banał – wg nas mięśnie szkieletowe, ale chyba niemożliwe jest tak trywialne polecenie, zatem mózgowie? obstawiamy jednak mięśnie;
Zad. 5. Mikoryza. 5.1. Proste, 5.2. Proste, ale chodziło o znaczenie mikoryzy dla komponentu heterotroficznego;
Zad. 6. Fizjologia roślin. 6.1. Proste – dokładnie to omawialiśmy, 6.2. Zamykanie aparatów szparkowych w warunkach deficytu wody – banał, 6.3. Proste;
Zad. 7. Obserwacje preparatu bulwy spichrzowej. Proste – pokazywaliśmy wszystko i tłumaczyliśmy do znudzenia;
Zad. 8. Zboża. 8.1. i 8.2. Proste, 8.3. Podchwytliwe? Takie „kulinarne”;
Zad. 9. Głowonogi. Ciekawe i wymagające porównania głowonogów z człowiekiem. Mogło sprawić problem, ale schemat jest OK;
Zad. 10. Płazy. Banał dla tych, którzy widzieli preparat skóry płaza (cienki naskórek, liczne gruczoły śluzowe; jadowe to funkcja obronna).
Zad. 11. Żebra ptaków. Proste – położenie mostka w locie i w spoczynku!
Zad. 12. Serce. w 12.2. jest kłopot, ponieważ polecenie jest mętne;
Zad. 13. Hormon tyreotropowy. Fajne, wymagało pokombinowania;
Zad. 14. Inhibicja kompetycyjna. Poza 14.1. trudne, a 14.2. niebezpieczne (jakie musiałoby być stężenie substratu, żeby wyprzeć inhibitor 10 tys. razy bardziej „kompatybilny” z miejscem aktywnym enzymu – czy to możliwe w warunkach fizjologicznych? nie wiemy!
Zad. 15. Fajna, rozbudowana mejoza. Omówiliśmy te zagadnienia bardzo dokładnie w kursie cytologii;
Zad. 16. Fajne, ponieważ wymagało pokombinowania, ale po naszym kursie genetyki nie powinno to być trudne;
Zad. 17. Koty i genetyka (dwa loci). Fajne, wymagało dokładnego rozrysowania genotypów, gamet i krzyżówek;
Zad. 18. Nieśmiertelne „prawo H-W”, tylko wygląda na trudne;
Zad. 19. Biotechnologia. Kto wiedział, czym jest cDNA (kompatybilny z eksonami pre-mRNA) te nie miał z tym zadaniem problemów (sprawa m.in. ekspresji genów eukariotycznych u prokariontów);
Zad. 20. Kumulacja PCB w łańcuchu pokarmowym. Łatwe, wręcz nudne.
Zad. 21. Im większa wyspa, tym większa różnorodność, ale 21.2. pkt. 3. nas zatrzymał – mamy wątpliwości;
Zad. 22. CITES – pamięciówka, z kategorii tych, z którymi CKE czasem „wyskakuje”. Wartość merytoryczna – zerowa, ale takie jest bios (życie).

Wiemy, że szczególnie pytania 12 i 21 budziły wiele wątpliwości. Także nasi autorzy intensywnie  dyskutowali, jakie odpowiedzi powinien udzielić uczeń (biorąc pod uwagę wiedzę, jaką powinien posiadać na koniec szkoły średniej). Dlatego z niecierpliwością czekamy na oficjalne odpowiedzi ekspertów CKE.

DODATEK EKSTRA: krótka rozmowa z Panem Waldemarem na temat tegorocznego arkusza maturalnego. Zapraszamy na nasz kanał na youtube tutaj.

Pozdrawiamy i trzymamy kciuki za wysokie wyniki.

Back to top
Close Offcanvas Sidebar