Streszczenia lekcji biologii – czyli co trzeba umieć

Grafika wyróżniająca do wpisu o planach pracy do lekcji biologii

Gdy czytacie podręczniki lub oglądacie lekcje video, próbujecie zanotować to, co jest najważniejsze, co jest niezbędne. Często jednak zastanawiacie się, czy na pewno w notatkach znalazły się kluczowe informacje, czy może czegoś zabrakło. Albo z drugiej strony, zastanawiacie się, czy musicie znać dane zagadnienie aż tak szczegółowo, np. pamiętać wzory związków, wszystkie pojęcia itd.

Streszczenia lekcji biologii

W szkole podstawowej to nauczyciel dyktował notatki. W szkole średniej musicie je zrobić sami. Dlatego wychodząc naprzeciw Waszym pytaniom i sugestiom, rozpoczęliśmy projekt pt. Streszczenia lekcji/tematów. Streszczenia te są swego rodzaju notatkami. Znajdziecie w nich zagadnienia ważne, niezbędne oraz ewentualne uwagi co można pominąć. Nasze streszczenia mogą stanowić bazę dla własnych notatek lub po prostu… zastąpić odręczne notatki (chociaż wciąż uważamy, że robienie własnych notatek jest dla Was najkorzystniejsze).

Realizację tego dużego projektu rozpoczęliśmy od kursu: Cytologia. Jest to jeden z podstawowych kursów, niezbędnych do dalszej nauki biologii. W streszczeniu zagadnienia zostały przedstawione w punktach. Dodatkowo zamieściliśmy ryciny i tabele. Ryciny nie są opisane – to zadanie dla Was. Część tabel jest wypełniona, a część – podobnie jak ryciny – musicie wypełnić sami na podstawie wiadomości z wykładu oraz… własnych notatek.

Streszczenia będą zamieszczane zarówno w kursach dla 3-letniego liceum, jak i 4-letniego liceum, oczywiście z treścią dopasowaną do wymogów odpowiedniej podstawy programowej. Do każdej lekcji przygotujemy osobny plik pdf do pobrania i wydrukowania. Pliki mają ciągłą numerację stron, dlatego po wydrukowaniu nie będzie problem z utrzymaniem porządku, np. w segregatorze.

Projekt Streszczenia lekcji jest bardzo praco- i czasochłonny, dlatego streszczenia kolejnych lekcji Cytologii i następnych kursów będą się pojawiały stopniowo (będziemy o tym informować, m.in. na Tablicy).
Mamy nadzieję, że nasza propozycja okaże się pomocna i znacząco ułatwi Wam naukę biologii z naszych wykładów online.

Plany pracy do kursów – biologia 3-letnie liceum

I jeszcze ważna informacja do użytkowników z dostępem do kursów dla 3-letniego liceum. Wróciliśmy do projektu Plany pracy. Już wkrótce pojawią się nowe plany pracy do kolejnych kursów.

Plan pracy to zestawienie sesji naukowych z danego kursu w dwóch wariantach:

  • maksymalnym, zakładającym, że macie dużo czasu i realizujecie wszystkie lekcje i rozwiązujecie wszystkie testy i zadania maturalne (wariant szczególnie polecany w 2. klasie, ale i na początku 3. klasy jest warty rozważenia);
  • zoptymalizowanym, zakładającym, że macie ograniczony czas i musicie dokonywać selekcji zagadnień i zadań do rozwiązania. W tym wariancie kładziemy nacisk na kluczowe zagadnienia i/lub te, z których statystycznie pojawia się najwięcej pytań. Wariant ten może być także podstawą do szybkich powtórek przed maturą.

Pracujemy pełną parą, żeby nauka biologii była przyjemniejsza i jeszcze bardziej skuteczna!

Do zobaczenia w naszych wirtualnych klasach.

Podobne wpisy

Matura z biologii 2017

Materiały Oficyny Multimedialnej TERAZ WIEDZA Artykuł jest próbą wyjaśnienia przyczyn zaskakująco niskiego wyniku średniego egzaminu maturalnego z biologii w 20016 r. i jednocześnie zaproponowania efektywnych…

Wywiad z Waldemarem Lewińskim

Wywiad z Waldemarem Lewińskim – autorem kultowych książek pomocniczych oraz jednych z najlepszych podręczników do biologii, zwanym Mistrzem biol-chemów. Dzień dobry. Jest Pan autorem najlepszych…

Wywiad z Janem Prokopem

Wywiad z Janem Prokopem, nauczycielem biologii, współautorem jednych z najlepszych podręczników do tego przedmiotu, autorem wielu zeszytów ćwiczeń, a od kilku lat odpowiedzialnym za oprawę…

Komentarze

    1. Dobry wieczór, pracujemy nad tym. Niestety sprawa się przeciąga, m.in. dlatego że opracowujemy równolegle streszczenia innych kursów, a ponadto uznaliśmy, że trzeba będzie nagrać lepsze materiały do 2. lekcji w kursie Fizjologia Roślin (2.4. Regulacja przepływu wody w roślinie). Wreszcie przygotowujemy zupełnie nową lekcję poświęconą analizie 7-8 wybranych doświadczeń z zakresu fizjologii roślin. Nie możemy więc teraz podać wiążącego terminu, ale obiecujemy stanąć na głowie żeby streszczenia pojawiły się do końca kwietnia. Pozdrawiamy

  1. Witam, wiadomo może kiedy nadejdzie czas na plan lekcji “zoptymalizowanym, zakładającym, że macie ograniczony czas i musicie dokonywać selekcji zagadnień i zadań do rozwiązania. W tym wariancie kładziemy nacisk na kluczowe zagadnienia i/lub te, z których statystycznie pojawia się najwięcej pytań. Wariant ten może być także podstawą do szybkich powtórek przed maturą.”? Jestem tego bardzo ciekawy.
    Pozdrawiam!

    1. Dzień dobry!
      W niektórych kursach już są dostępne. Proszę wejść w zakładkę Materiały na głównej stronie kursu. Oba plany, tj. maksymalny i zoptymalizowany, są w jednym pliku.
      Generalnie do końca listopada planujemy zakończyć uzupełnianie planów do wszystkich kursów dla 3-letniego liceum.
      Pozdrawiam

        1. Dzień dobry!
          W tym roku szkolnym na pewno nie będzie streszczeń do wszystkich kursów. Obecnie pracujemy m.in. nad fizjologią roślin. Opracowania są bardzo czasochłonne. Dodatkowo trwa aktualizacja i rozbudowa wykładów z tego kursu, w związku z czym prace idą wolniej niż zakładaliśmy. Pozdrawiam

          1. Dzień dobry,
            Czy w dziale metabolizm Tablice do tematu 4 i 5 będą wstawione? Czy musimy poczekać 🙂
            Pozdrawiam.

          2. Dzień dobry! Dziękuję za zwrócenie uwagi. Możliwe, że podczas ostatniej aktualizacji doszło do błędu w systemie. Już to zgłaszam. Tablice zostaną wkrótce przywrócone. Najmocniej przepraszam za utrudnienia. Pozdrawiam